Sider

mandag 2. juli 2012

Første uke i Byggherreavdelingen

Skrevet av: Vegar Bergum
Etter 3 uker ferie var det godt å komme i gang med årets sommerjobb i Statsbygg. Første utfordring i ny jobb var å omstille døgnrytmen og komme seg på arbeid i tide. Ny jobb betyr mye ny informasjon, noe som kan være tungt å fordøye tidlig på morgenen, heldigvis kan Statsbygg tilby kaffe og flexitidsordning for å hjelpe døgnville studenter.
I sommer har jeg fått æren av å assistere Kristine Wangen, som er prosjektleder for oppføringen av et nytt aktivitetsbygg i Oslo Fengsel. En jobb som passer utmerket for meg, en bygg-student med fordypelse i prosjektledelse. Allerede første uke har jeg deltatt på byggemøter, prosjekteringsmøter og møter med Statsbyggs jurister. Underveis svarer Kristine meg villig på alle uvitende spørsmål og legger alt til rette for at jeg skal få et godt innblikk i en prosjektleders hverdag.


Oslo Fengsel er Norges eldste fengsel som fortsatt er i drift. Denne uken fikk jeg en omvisning i den aller eldste delen som stod ferdig så tidlig som i 1851. Mitt første besøk i et fengsel var heldigvis frivillig, og en opplevelse jeg aldri vil glemme.
Neste uke tar Kristine en velfortjent ferie, og gir meg ansvaret for å stille på byggemøter i hennes fravær. Samtidig skal jeg bistå Tor som arbeider med en tilstandsanalyse av gamle Oslo Fengsel, dette blir mitt første møte med BIM og 3-D modellering, noe som blir veldig spennende.
Jeg ser frem til en ny uke i Statsbygg, en uke som trolig vil by på mye ansvar og mye moro. Deretter er det klart for del 2 av årets sommerferie, før Summer Internship-programmet starter opp igjen Mandag 30. juli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar