Sider

onsdag 4. juli 2012

Kjemien stemmer – også i byggebransjen

Skrevet av: Mari Reidulff
Jeg er stasjonert i Byggherre Prosjektstøtte, i Statsbygg kalt BP1. Avdelingen har ansvar for å bistå byggherreorganisasjonen innen temaene SHA (Sikkerhet, Helse og Arbeidsmiljø), ytre miljø, kvalitetsstyring og usikkerhetsstyring, og er i tillegg prosessdriver for implementering av BIM i byggeprosjekter (les om dette i blogginnlegget 27. juni). Her er jeg så heldig å få dele kontor med Andreas Hagelund som studerer Arcitectural Engineering i Edinburgh.

Andreas og meg foran modellen av Universitetet på Ås

Det første inntrykket jeg fikk av Statsbygg var åpenhet. Her smiler alle i gangene, de snakker villig med oss sommerstudenter i lunsjen og terskelen for å spørre om hjelp er ikke-eksisterende. En slik arbeidsplass inspirerer.
For en kjemiker er ikke Statsbygg det åpenlyse valget for å søke sommerjobb. Allikevel tok jeg sjansen på at byggebransjen hadde behov for en kjemistudent fra NTNU med spesialisering innenfor materialer. Mine arbeidsoppgaver går ut på å se på ulike kjemikalier som ikke er ønskelige å benytte i bygg, for deretter å finne ut hvilke materialer disse finnes i. Målet mitt er å lage et system som alle kan dra nytte av, uansett bakgrunn. Man skal ikke måtte være kjemiingeniør eller ha en lidenskap for lange kompliserte kjemiske stoffer for å unngå miljøfarlige-, energikrevende-, ikke-fornybare- og CO2-uvennlige materialer.
Et eksempel på et stoff som man skal prøve å unngå er:
[4-[4,4'-bis(dimethylamino) benzhydrylidene]cyclohexa-2,5-dien-1-ylidene]dimethylammonium chloride (C.I. Basic Violet 3) [with ≥ 0.1% of Michler's ketone]
Strukturformel til krystallfiolett
Var dette forståelig? Hjelper det om jeg sier at det norske synonymet til dette stoffet er krystallfiolett, et fargestoff til papir, tre og tekstiler med CAS-nr. 548-62-9? Jeg håper du nå svarte ja, og jeg håper også at en slik tilnærming kan gjøre det enklere for Statsbygg og velge de riktige materialene i sine byggeprosjekter.

For en kjemiker er det gledelig og oppleve at kompetansen min også kan dras nytte av i byggenæringen. Kjemiindustrien blir ofte forbundet med store fabrikker som produserer kjemikalier og materialer som bruker mye energi og slipper ut store mengder CO2, og har kanskje ikke stempel på seg som de mest miljøvennlige. Det er derfor veldig gøy å jobbe i Statsbygg og få lov å sitte på “andre siden av bordet” og aktivt hjelpe til et bedre miljø.


Meg og Andreas på kontoret
 

Skolebøkene er til hjelp også i jobbsammenheng


Erfaringen min er at det finnes høyst relevante- og ikke minst interessante oppgaver for en kjemiker i byggebransjen. Kombinert med det store fokuset Statsbygg har på å bygge miljøbevisst finnes ingen annen konklusjon enn at kjemien stemmer, også her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar