Sider

fredag 6. juli 2012

Summer Intern i Regjeringskvartalet

Skrevet av: Janagan Balasingham
Etter nok et år med betongberegninger og prosjekteringsledelse ved NTNU skulle jeg endelig vende tilbake til Statsbygg for en ny sommer på Norges beste arbeidssted. Jeg jobbet med R6-prosjektet (Regjeringskvartalet) i fjor, og gleden var dermed stor da jeg fikk vite at jeg skulle jobbe med regjeringskvartalet i år også. Nå med et rehabiliteringsfokus etter hendelsene sist sommer.
Jeg er i år assistenten til Robert Ekanger, prosjektleder ved Grubbegata 1. Her har jeg blitt kastet ut i en rekke enorme ansvarsområder, og kan dermed med stor sikkerhet si at Statsbygg absolutt er en attraktiv arbeidsgiver for meg i fremtiden.
Arbeidsoppgavene mine går ut på å være med på prosjekteringsmøter, inspisere oppstart av byggeplass, skrive referat fra møter, opprette sjekklister for kontroll på byggeplassen (stillaser, Rent, tørt bygg osv) og følge opp byggelederen med ulike arbeidsoppgaver. Om knappe to uker går Robert ut i ferie sammen med resten av prosjekteringsgruppen. Men fremdriften skal opprettholdes. Jeg vil derfor gå inn som fungerende ansvarlig fra byggherresiden for dette prosjektet. Dette er kjempegøy, da det krever at jeg må sette meg inn i prosjektet på en svært grundig måte. Og dermed få den såkalte helikopteroversikten.
Statsbygg har også gjort meg ansvarlig for rekvirering av adgangsbevis for alle som skal jobbe på byggeplassen i hele regjeringskvartalet. Det er utfordrende og spennende, da jeg nå kan få en bedre forståelse av hvilke aktører som er med i oppussingssamspillet.
Jeg har de siste ukene fått god innsikt i hvordan prosjekter i Statsbygg skrider frem. Ord man lærer på skolebenken blir her satt ut i praksis, og “innslissing” og “mesanin” gir plutselig mening. Det å se på ulike løsninger for fasader, fra både estetisk og byggteknisk synspunkt er morsomt å observere. Det er mange som har interesser i sluttresultatet. Når riksantikvaren også er delaktig prosessen så blir selv et “lite” prosjekt som dette et komplekst mesterstykke.

Øverst til venstre: Grubbegata 1, Øverst til høyre: R6, Nederst: Fram-senteret i Tromsø

Robert er også assisterende prosjektleder på Fram-senteret i Tromsø. Et nordområdesenter for klima- og miljøforskning. Selv om jeg studerer Bygg og MILJØteknikk ved NTNU, er det begrenset miljøfokus i utdanningen. Dermed er det meget spennende å få se hvordan passivhus og ZEB (Zero Emission Buildings) styrer et byggeprosjekt i så stor grad. Jeg har stort interesse for usikkerhetsanalyse i prosjekter, noe som har vært mitt interesseområde på studiet. Å jobbe med FRAM-senteret er perfekt for å utvide min forståelse av dette feltet, da kostnadene er styrt av flere faktorer som klimagassutslipp, kostnader og fremdrift.
Ettersom dette er et samspillsprosjekt, er det svært interessant å se hvordan brukerens interesser blir ivaretatt. Gjennom sommerjobben har jeg også fått muligheten til å være med på et slikt samspillsmøte i Tromsø. Det å få se bygget og planene for nybygg på nært hold gir et enda større perspektiv enn å lese seg opp på ulike dokumenter. En slik opplevelse er uvurderlig.

Det å være en flue på veggen hos Statsbygg er en læring for livet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar