Sider

fredag 27. juli 2012

På byggeplass


Skrevet av: Andrés Graff Pétursson

Da er sommeren godt over halvveis for meg som ”Summer Intern" her i Statsbygg. Jeg var så heldig at jeg fikk lov til å jobbe her i hele sommer. Jeg studerer bygningsingeniør ved Universitetet i Agder og skal starte på 3 året til høsten.

På Universitetsplassen

Jeg har jobbet som assisterende byggeleder i forbindelse med restaureringen av Universitetet i Oslo (Domus Media), med fokus på fasader og tak. Det er en spennende og utfordrene jobb som innebærer mange varierte arbeidsoppgaver. Vår oppgave er å kontrollere at entreprenørene oppfyller kravene i henhold til avtaler og prospekter. Det vill si å passe på at det arbeidet som blir utført er gjort på rett måte og at kostnadene ikke blir for høye i forhold til avtale og utført arbeid.


Mine arbeidsoppgaver i sommer har vært veldig varierende, alt fra økonomioppfølging, kvalitetssikring av arbeid, befaringer og møtevirksomhet med rådgivere og entreprenører.  Vi har fulgt opp at de følger kontrakten, kontrollerer at entreprenørenefølger timeplanen som de har satt opp, slik at bygget blir ferdig i tide. Dette er veldig gamle bygg fra 1850, og de er fredet, så det byr på en del utfordringer når det gjelder restaurering og utbedringer. Derfor har jeg også jobba med spesialiserer innenfor restaurering av antikvariske bygg.

På en av mange befaringer

Kontoret


Loftet som jeg har ansvar for

Siden jeg har svennebrev som tømrer fikk jeg mitt eget prosjekt som skulle følges opp i sommer. Bæringen på en del av taket på hovedbygningen var veldig dårlig så jeg fikk den oppgaven med å følge opp arbeidet som trengtes for å forbedre bæreevnen på taket. Det ville si være på befaringer med rådgivende ingeniør, som lagde en rapport som forklarte hva som skulle gjøres. Den ble så gitt til entreprenøren som utførte arbeidet og jeg dro da på mange befaringer for å kontrollere at jobben ble utført i henholdt til rapporten.  


1 kommentar: