Sider

onsdag 18. juli 2012

Nordens Paris


Skrevet av: Alette Rosnæs Ellingsen

Et av eksamensperiodens høydepunkt var da Statsbygg ringte og spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe for dem denne sommeren. Med akkurat en helg mellom, gikk jeg fra siste eksamen og rett i jobb. Jeg startet da i Byggherre samfunn (BS1), noe som var perfekt for en byggstudent fra NTNU som til høsten skal skrive masteroppgave innen prosjektledelse og BIM.

Et av prosjektene jeg skulle jobbe med i sommer var Framsenteret i Tromsø. Her skal det bygges et nybygg som skal knyttes til det eksisterende bygget med en glassgård. Dette er et veldig spennende prosjekt; Det prosjekteres til passivhusnivå, man lager et klimagassregnskap og selvfølgelig bruker Statsbygg BIM. Så her statses det virkelig på miljø! 

Og miljø er bra. (Det har vel de fleste fått med seg?)  

På flyet tilbake til Oslo

Ukas høydepunkt var definitivt turen til Tromsø for å besøke Framsenteret og delta på samspillmøtet. På samspillmøtet var både entreprenøren, arkitekten og brukerne representert. Samspillsmodellen tar utgangspunkt i en totalentreprise, men entreprenøren og byggherren blir enige om en målsum. Hvis prosjektet koster mer enn planlagt, deler man smellen! Bruker man mindre enn planlagt deler man overskuddet. Fra Statsbygg stilte vi med fire personer; Robert som er assisterende prosjektleder, Jan Erik som jobber i FA og Janagan og meg som er Summer Interns. Etter at alle omsider hadde funnet veien til gaten og flyet, var vi klare for takeoff og Tromsø.

Bilder og illustrasjoner fra Framsenteret i Tromsø

Framsenteret ligger i Tromsø sentrum og byen viste seg fra sin beste side. Det var (dessverre) ikke naturopplevelser og sightseeing som var hovedfokus. I stede for å besøke Ishavskatedralen, og  Loffen og Lyra på Polaria, ble dagen brukt til å planlegge fremdriften til prosjektet og diskutere løsninger som spesielt brukerne var opptatt av.

Jeg fortale en kamerat at jeg skulle få være med til Tromsø og svaret jeg fikk var:
“Tromsø!?? Høres ikke ut som noe lek det der”
Og det stemmer det – Vi leker ikke i Statsbygg! Vi får være med å bidra på spennende prosjekter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar