Sider

fredag 1. august 2014

Samfunnsøkonomistudent i Statsbygg

Skrevet av: Betzy Hedding, Summer Intern i Økonomiseksjonen

Denne sommeren har jeg vært så heldig og få et Summer Internship i Økonomiseksjonen ved økonomi- og administrasjonsavdelingen i Statsbygg. Økonomiseksjonen har ansvar for utarbeidelse og oppfølgning av Statsbyggs drifts- og investeringsbudsjett i forbindelse med eksterne- og interne prosesser.


Utsikten fra kontoret til økonomiseksjonen

Jeg studerer til vanlig Samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo, hvor jeg snart skal begynne på det mitt siste år av mastergraden. Som samfunnsøkonomistudent er det å jobbe i Statsbygg en ypperlig mulighet til å se teorien fra universitetet i praksis, nemlig hvordan en statlig bedrift styrer sin økonomi.
I sommer har jeg fått tre arbeidsoppgaver som er svært meningsfulle og samtidig krevende. En av oppgavene har vært å forberede ulike komponenter slik at de er klare for konvertering til et nytt datasystem som skal tas i bruk over nyttår. På denne oppgaven har jeg jobbet sammen med Christian som er Summer Intern ved Regnskapsseksjonen, og Anna og Ellen som er sommervikarer og tidligere Interns på henholdsvis økonomi- og regnskapsseksjonen.
De to andre arbeidsoppgavene jeg har i sommer går begge ut på å forberede maler som kan brukes til å regne ut eksterne nøkkeltall som brukes i Statsbyggs årsrapport til Kommunal- og Moderniseringsdepartementet (vårt eierdepartement) og interne nøkkeltall som brukes ved rapportering til virksomhetens ledere.


Min arbeidshverdagJ

Siden alle arbeidsoppgavene mine omhandler bruk av Excel var det helt topp at vi i begynnelsen av Summer Internshipet fikk muligheten til å delta på et heldags Excel kurs. Der lærte jeg mange nyttige tips og triks som gjør at jeg nå er mye bedre og mye mer effektiv i Excel enn det jeg var før. Det hjelper selvfølgelig også å være litt nerd når det kommer til data!

Sommerens nødvendigheter
I tillegg til å være interessant og givende faglig er Summer Internshipet fullt av sosiale begivenheter. Til nå har vi hatt mange gøye dager med volleyball og grilling, bowling, pizzaspising, torsdagspils, lunsjer og masse mer. Siden vi er 32 stykker er det alltid mange som er med, og det sosiale miljøet er helt supert! Og så er det jo alltid et og annet faglig å lære av de andre internsene siden vi kommer fra alle mulige studieretninger.
Til nå har dette Summer Internshipet vært helt topp, og jeg kan ikke se for meg annet enn at de siste ukene kommer til å bli like bra om enn ikke bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar