Sider

fredag 8. august 2014

Økonomistudenten har ordet

Skrevet av: Martin Øhman, Summer Intern i Økonomi og analyse

Kjært barn har mange navn sies det. Slik er det med livssykluskostnader også. Noen ville trolig benyttet seg av det engelske begrepet life cycle cost, eller den mer erfarne generasjonen ville trolig sagt årskostnader. Uansett er dette en form for analyse som er viktig når det skal foretas beslutninger for Statsbyggs prosjekter. Kort fortalt er livssykluskostnader summen av alle kostnader til forvaltning, drift, vedlikehold og utskiftning gjennom bygningens levetid og eventuelle restkostnader.

Mitt navn er Martin Øhman og sammen med resten av gjengen i Summer Internship-programmet utgjør vi en stor bredde av opparbeidet kunnskap og kompetanse. Selv studerer jeg på Handelshøyskolen BI i Oslo, hvor jeg nå begynner på mastergraden min i økonomi og ledelse (siviløkonom).

Men hva var meningen med å fortelle om disse livssykluskostnadene? Jo, nå skal du høre. Jeg har fått muligheten til å jobbe i avdelingen faglig ressurssenter for økonomi og analyse, på internspråket kalt FØ. I denne avdelingen jobbes det mye med investeringskostnader for Statsbyggs prosjekter. Dermed vil en viktig del av arbeidet være å foreta gode analyser som skal sikre en best mulig balanse mellom investeringskostnader og fremtidige kostnader. Det holder ikke kun å tenke på kostnader som påløper på kort sikt (investeringskostnader). Det er desto viktigere å tenke langsiktig (bygningens levetid), og da kommer dette med livssykluskostnader inn i bildet.

For Statsbygg er det viktig å ta gode beslutninger i dag for fremtiden. Med det mener jeg at selv om investeringen i dag blir dyrere, er det fullt mulig at denne investeringen vil lønne seg på lang sikt for både Statsbygg og kunden. Det er spennende å få muligheten til å være med å bidra i dette arbeidet, og jeg håper du som leser kanskje lærte noe nytt :)

Operaen i Bjørvika er et praktfullt syn. Ikke rart at man vil ta et bilde av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar