Sider

tirsdag 12. august 2014

Internshipet nærmer seg slutten

Skrevet av: Shun Wei Gong, Summer Intern i Byggherreavdelingen, Prosjektstøtteseksjonen

Vemodig nok, nærmer Internshipet seg slutten og jeg deler herved mine første og siste ord i Statsbygg-bloggen.

Jeg jobber i Prosjektstøtteseksjonen for Byggherreavdelingen, BP1. De ansatte i denne avdelingen bistår prosjektledere med rådgivning og kursing innenfor Statsbyggs prosjektmodell, SHA, Kvalitet og Ytre miljø.


Selv begynner jeg på fjerdeåret i sivilingeniørstudiet i bygg på NTNU med spesialisering i konstruksjon og beregningsmekanikk. Det har vært mange tallrike og teoretiske fag knyttet til statistikk og styrkeberegninger på NTNU. I Statsbygg har jeg heller fått se helheten i byggeprosjektene og fått et innblikk i prosjektledelse i praksis. Det å kunne knytte opp den spisse teoretiske kunnskapen opp mot en større helhet kjenner jeg er veldig givende. Dessuten har det også vært interessant å se hvordan prosjektlederne har ulike tilnærminger for å skape god kommunikasjon i byggeprosjektene og å takle den høye arbeidsmengden.




Hard jobbing med prosjektoppgaven
Arbeidsoppgavene mine har bestått i å samle inn miljødata, lage en kontrollplan for framdrift for prosjektleder, og å ta del i et Summer intern-prosjekt knyttet opp mot Byggherreavdelingens erfaringsoverføring fra byggeprosjekt til byggeprosjekt. Vi måtte her sette oss godt inn i IKT-systemene til Statsbygg, generelle holdninger hos prosjektlederne i selskapet og de formelle interne prosessene. Å lage nye løsninger basert på behov og utfordringer i et selskap trigget muligens «entrepenørskapsånden» i mange av internsene. Dette prosjektet skal presenteres for Bggherreavdelingens avdelingsdirektør siste dagen av internshipet.
Kvalitetsplan
Jeg føler jeg har fått et godt bilde av hvordan det er å jobbe i Statsbyggs Byggherreavdeling. Det er høyt tempo og mye arbeid, men det er en hyggelig og varm tone over hele bygget fra de ansatte. Jeg husker godt min første arbeidsdag hvor jeg ble tatt imot i avdelingen med et lite morgenmøte med kaffe og kjeks og fadderen min Sesn Tesfu tok meg med på en hilserunde rundt hele Statsbyggs hovedkontor. En varm og inkluderende kultur tror jeg inspirerer til store ingeniørprestasjoner. Dessuten har årets HR-avdeling vært flinke med å lage mange etter-jobb-arrangementer som grilling & volleyball og torsdagspils. Jeg kan med dette si meg meget godt fornøyd med årets internship! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar