Sider

mandag 11. august 2014

Arkitektstudent i Statsbygg

Skrevet av: Tommy Olsen, Summer Intern i Byggherreavdelingen, Justis
 
Summer Internship hos Statsbygg er interessant og lærerikt også for en arkitektstudent. Jeg studerer på arkitektskolen i København på mitt niende semester.
Jeg har vært så heldig og få bli en del av Summer Internship-programmet og byggherreavdelingen under BJ som står for Byggherre justis. BJ er ansvarlig for planlegging og gjennomføring av byggeprosjekter innenfor justissektoren, dvs. nybygg, tilbygg og rehabilitering. Prosjektene gjennomføres hovedsakelig på oppdrag fra Kriminalomsorgen, Domstoladministrasjonen og Politiet.
Min hovedoppgave i sommer, har vært Ila fengsel. Her har jeg utviklet skisser for et nytt tilbygg. Utover dette har jeg blant annet assistert prosjektledere med fremdriftsplaner, perimetersikring, energisammenligninger og deltatt i diverse befaringer og møter. Ikke alt er like relevant for min utdanning, men det har vært veldig lærerikt, og det har gitt meg en bredere forståelse for byggeprosesser og faget som helhet.  
Eksisterende brakke som brukes av innsatte og ansatte som kontorer og aktivitetshus.
Dette skal forhåpentligvis bli erstattet.

Det skrives og snakkes ofte om «hotelltilværelse» i norske fengsler, det er ikke riktig. De fengslene i Oslo-området jeg har besøkt er i ok stand, men den frihetsberøvelsen jeg tror en fange opplever av å være innelåst, kan ikke reddes av et fint maleri eller noen perfekte linoleum gulv, så myten om hotellstandard og et liv på røde roser i norske fengsler kan jeg avkrefte, det er kort sakg et sted man ikke ønsker å tilbringe så mange timer om gangen.
Alt i alt har sommerjobben i Statsbygg vært mer enn hva jeg hadde forventet, her er det mange spennende utfordringer og et godt arbeidsmiljø. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar