Sider

mandag 11. august 2014

Byggingeniør i Statsbygg

Skrevet av: Pål Røe Larsen, Summer Intern i Byggherreavdelingen, Undervisning 

Som nyutdannet Byggingeniør fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) kan ikke en sommerjobb i Statsbygg være annet enn inspirerende før jeg begir meg utpå to år på DTU i København. Tidligere sommerjobber har nemlig bestått av bæring, løfting, kasting, riving og pigging hos et entreprenørselskap. Nå er bordet snudd og jeg får sett byggebransjen fra et helt annet perspektiv. Det er kjærkomment og internshipet har i stor grad tilfredsstilt forventningene!

Som så mange andre summer interns har jeg også base på hovedkontoret, i de fasjonable lokalene over Byporten midt i Oslo sentrum. Her jobber jeg i Byggherreavdelingen hvor jeg er plassert i seksjonen for undervisning (universiteter, høgskoler, etc.). Gjennom internshipet skal jeg være på to forskjellige prosjekter. De første tre ukene har jeg jobbet på prosjektet for utvidelsen av Universitetet i Tromsø, hvor Statsbygg skal føre opp et 20.000 m2 nybygg for medisin- og helsefag. For enkelhetens skyld kaller vi nå dette for MH2. 2-tallet kommer av at UiT allerede har et bygg for medisin- og helsefag, nemlig MH1. Dette prosjektet ble startet opp i 2008, men ble stoppet grunnet en slank lommebok og en finanskrise. Nå, seks år senere prosjektet har blitt startet opp igjen med frisk kapital. Gjenopptagelsen av MH2 er ganske så fersk og prosjektet er nå i forprosjektfasen. Denne fasen finner man litt til venstre for midten i Statsbyggs prosjektmodell. Med andre ord er det fortsatt en del ting som skal på plass før første spadetak. De fremtidige helsearbeiderne som søker seg nord for polarsirkelen rekker faktisk å bli ferdig med en Bachelorgrad før bygget står ferdig i 2017.
UiT MH2 - Arkitekttegning
Mange av de som jobbet med MH2 i `08 har forsvunnet ut Statsbyggport(al)en, samt andre aktører fra eksterne rådgivere. Mitt arbeid har derfor gått mye i å assistere prosjektlederen med å sy sammen løse tråder fra fortiden. Dette detektivarbeidet har derfor bestått mye i å delta i møter hvor fokuset har vært å oppklare fortidenes mysterier. Det har derfor blitt mye finlesing og støvblåsing av gamle dokumenter.

De siste tre ukene av internshipet vil jeg bistå på rehabiliteringen av Norges Idrettshøgskole. Svømmehall, gymsaler, garderober og auditorier skal renoveres og dette prosjektet har kommet en god del lengre enn MH2. Vi snakker detaljprosjekteringsfasen med bygge/rive-start rundt andre kvartal 2015. Fremover skal jeg bidra med utarbeidelsen av prosjektets kuttliste, samt beregning av litt U-verdier. Førstnevnte er en liste over forskjellige ting som kan ekskluderes fra prosjektet hvis det nærmer seg overskridelse av budsjett. U-verdi er en koeffisient som angir en bygningsdels varmeisolerende evne. En lav U-verdi er bra ettersom det medfører lavere varmetap og mindre energibruk til oppvarming.

Livet i Statsbygg smiler og jeg gleder meg til fortsettelsen og gruer meg til siste dag.
Kuttliste

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar