Sider

torsdag 7. august 2014

Å være internrevisor i Statsbygg

Skrevet av: Lise Schmidt, Summer Intern i Intern revisjon og Sikkerhet

Denne sommeren har jeg fått mulighet til å jobbe i avdeling/stab for intern revisjon og sikkerhet ved Statsbyggs hovedkontor. Jeg studerer revisjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus og begynner på siste året av bachelorgraden til høsten.
Staben er delt i to fagområder og jeg jobber innenfor internrevisjonsområdet. Intern revisjon skal bistå administrerende direktør med å se til at tilfredsstillende intern kontroll er etablert, vesentlige risikoer er håndtert og styringssystemene etterleves som forutsatt. Intern revisjonens rolle er hovedsakelig revisjon (bekreftelse), rådgivning og oppfølging. De reviderer alt fra de store prosjekter som Nytt Nasjonalmuseum og IT-programmet SPIRIT, til andre mindre prosjekter.

Arbeidsplassen min i sommer
Oppgaven som jeg har fått tildelt denne sommeren er gjennomgang av såkalte «røde flagg».  «Røde flagg» omtales som det å lete etter hendelser/signaler som indikerer at det foreligger høy risiko for misligheter innenfor det valgte mislighetsrisikoområdet. En «rød flagg» oppgave jeg har utført denne sommeren er å gå gjennom utlysninger i forbindelse med anskaffelser som Statsbygg har utlyst på nettet, for deretter sjekke sporbarheten fra utlysningen til Statsbyggs elektroniske arkiv. De fleste har arkivert det som trengs, mens det hender at noen har glemt noe, da sender jeg dem en påminnelse på mail.

En annen «røde flagg» oppgave jeg har fått bryne meg på er å gå gjennom ulike rammeavtaler som finnes i Statsbygg. Deretter sjekke at alle utbetalinger i forbindelse med avtalen  har en tilhørende bestilling i Statsbygg sitt elektroniske arkiv. I tillegg har jeg sett på fullmakter ved inngåelse av kontrakter og bestillinger, at de som har inngått en avtale eller bestilling har fullmakt til dette. 
Det er mye man må sette seg inn i!
En fordel ved å arbeide i staben for intern revisjon er at en får et innblikk i mange av Statsbyggs ulike prosjekter, både innenfor bygg og eiendomsforvaltning. Gjennom «røde flagg»-oppgavene er jeg innom mange av Statsbyggs ulike avtaler. Selv om jeg studerer finansiell revisjon (som oftest revisjon av årsregnskap) er gjennomgang av «røde flagg» en veldig relevant arbeidsoppgave for meg.   

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar