Sider

tirsdag 29. juli 2014

Jusstudenter i Statsbygg

Skrevet av: Vilde Wigenstad og Jens Andresen Osberg, Summer Interns i Faglig ressurssenter og i Eiendomsavdelingen

Jurister er kanskje ikke det første en tenker på når man hører Statsbygg. På tross av dette er det en god del jurister som jobber her. Vi er derfor to jusstudenter som har vært så heldige å få internship i Statsbygg i sommer.

Jeg, Vilde Wigenstad, jobber på juridisk seksjon under avdelingen Faglig ressurssenter. Jeg er nettopp ferdig med fjerde året ved Det juridiske fakultet i Bergen.
På juridisk seksjon jobber det ti jurister og jeg har blitt tatt svært godt imot.
For en jusstudent er sommerjobb i Statsbygg midt i blinken. Jeg jobber hovedsakelig med offentlig anskaffelser og entreprise, men rett som det er dukker det opp andre problemstillinger innenfor blant annet kontraktsrett, erstatningsrett, forvaltningsrett og immateriell rett.

Ettersom jeg ikke har vært borti hovedområdene offentlig anskaffelse og entreprise på studiet følte jeg meg litt på tynn is i starten. Jeg lærte imidlertid fort at ingen spørsmål her er for dumme, og jeg har derfor lært en hel del om rettsområdene. Dette er supert å ta med seg videre.
Den klassiske jusstudentstatsbyggopera-selfien!
 Jeg, Jens Andresen Osberg, studerer juss ved Det juridiske fakultet i Oslo. Der er jeg ferdig med andre året. Det er ikke mange bedrifter som tilbyr juridiske internship for jusstudenter som er så tidlig i studieløpet. Jussen er et svært teoretisk studium. Det er derfor svært nyttig å få et lite innblikk i hvordan jussen er i det daglige livet allerede etter andre året.

I sommer jobber jeg i seksjonen for anskaffelse og avhending, som ligger under Eiendomsavdelingen i Statsbygg - en svært trivelig seksjon! Her jobber jeg hovedsakelig med en redegjørelse for dagens rettstilstand for ekspropriasjonserstatning. Ekspropriasjon av eiendom defineres som tvungen avståelse av eiendomsrett mot full erstatning. Det er for eksempel dette som skjer når det offentlige trenger en eiendom eller en del av en eiendom for å utvide en vei, og man ikke blir enige igjennom vanlige forhandlinger. Da tar det offentlig eiendommen, men man skal få full erstatning.

Statsbygg eksproprierer svært sjelden. For de frivillige forhandlingene er det allikevel viktig å vite hva nivået blir ved en eventuell ekspropriasjon. Man vil jo ikke by ti millioner for en eiendom, hvis man kan ekspropriere den for to. Hvordan erstatningen skal fastsettes er et komplisert og mye omdiskutert tema med masse rettspraksis. Min jobb er altså å kartlegge hvilke prinsipper som gjelder for dette pr. i dag. Dette er en spennende, utfordrende og høyst relevant oppgave for en jusstudent.
Egentlig er det litt fy for jusstudenter å rusle rundt med lovsamlingen synlig, men dette var jo i embets medfør – tross alt!
Det er også et veldig godt miljø blant summer internsene, og det er flust med sosiale arrangementer. Da jusstudenter har en tendens til å klumpe seg sammen, er det spennende å kunne jobbe med blant annet ingeniør-, økonomi- og arkitektstudenter. Det er gøy å kunne plukke opp et og annet innen HMS, BIM-modeller og Pivottabeller, og se hvordan de andre avdelingene jobber.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar