Sider

torsdag 10. juli 2014

Fengselsarbeid

Skrevet av: Håkon Aarskog Knutsen, Summer Intern i Eiendomsavdelingen

De fleste Summer Interns i Statsbygg jobber på hovedkontoret gjennom sommeren. Jeg er en av de få som har blitt plassert et annet sted. Kontoret mitt ligger på Bredtveit fengsel og forvaltningsanstalt, som det så fint heter. Jeg studerer til vanlig by- og regionplanlegging ved NMBU på Ås. By- og regionplanlegging omfatter alt fra det å lage en kommuneplan, områdeplaner, veiplanlegging og saksbehandling. Det er et rent masterløp og jeg har nettopp blitt ferdig med 3. året.
Fengselet sett fra forsiden
Bredtveit fengsel er et kvinnefengsel, hvor bl.a. Veronica Orderud har sonet tid, for de som husker henne… På fengselet har jeg fått mitt eget kontor og en lasermåler. Kontoret mitt blir ikke så mye brukt, da min hovedjobb for i sommer er å registrere alle rommene på fengselet. Dette innebærer å kategorisere rommene, måle areal, finne romnavn osv. Denne informasjonen skal brukes av Statsbygg i det nye SESAM-programmet og vil bidra til å gjøre forvaltningen av bygningsmassen lettere og mer effektiv.
Dagene består av å tusle rundt på fengselet, låse opp dører, låse igjen dører og måling. Det er deilig og ikke måtte sitte inne på kontoret en hel dag, men kunne gå rundt på området, strekke på beina og dra på oppdagelsesferd i et nesten 100 år gammelt fengsel! Det skader heller ikke å ta en kaffekopp i solveggen på Statsbyggbrakka.
Fengselet sett fra baksiden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar