Sider

mandag 30. juni 2014

Summer intern i Byggherreavdelingen Kultur

Skrevet av Viktoria Hamran Fjellbekk, Summer Intern i BK

Enhver arkitektstudent tenker nok først på arkitekten når vi ser på de flotte kulturbyggene i landet vårt, som for eksempel Operaen i Oslo. Men her i Statsbygg lærer man fort at slike bygg er et resultat av et stort samarbeid, og størst er innsatsen fra byggherren. Byggherren for de aller fleste av de flotteste kulturbyggene i Norge er Statsbygg! Jeg tok derfor frem min indre kulturentusiast i møtet med mitt Summer Internship i Statsbygg.

Noen har glemt å ta med modellen til byggemøtet!!

Det gode samarbeidet mellom Byggherre, kunden, arkitekten, rådgivere og entreprenører, som alle må jobbe sammen for å realisere et nybygg eller et prosjekt, er forøvrig så viktig for Statsbygg at de har satset på noe som heter samspillsentreprise, eller partnering. Da blir alle partene involvert så tidlig som mulig og prosjektet utvikles sammen gjennom dialog, tillit og åpenhet. På denne måten blir prosjektene bedre og det brukes mindre tid på å løse konflikter. Høres jo helt suverent ut spør du meg! Dette skal jeg blant annet jobbe med i sommer, og få bidra til Statsbyggs ønske om å utvikle seg.
Det er bare å speide utover kontorlandskapet for å finne noen flinke medarbeidere som kan svare på spørsmål.
Rundt meg sitter engasjerte prosjektledere som hver har ansvar for ett eller flere kulturprosjekter. En av dem sitter og snakker om mose, øl og yoghurt… og en av dem jobber med en ombygging av kantina på Høgskolen i Molde, og dette prosjektet skal jeg få jobbe på. Jeg skal få prøve meg litt i rollen som prosjektleder assistent. Her lukter det tur til Molde i løpet av internshipet, samt en meget lærerik sommer for en nyutdannet arkitekt fra NTNU. Fra nå av tenker jeg på først på Statsbygg når jeg ser Operaen i Oslo, og deretter tenker jeg på Snøhetta.    
Å være, eller ikke være Statsbygger, det er spørsmålet..
(fri tolkning av Shakespeare's Hamlet ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar