Sider

fredag 27. juni 2014

Summer intern i Strategi- og utviklingsavdelingen

Skrevet av Fredrik Høgestøl, Summer Intern i Strategi- og Utviklingsavdelingen
 

Jeg er en av 32 summer interns i Statsbygg i sommer, og jobber i Strategi- og utviklingsavdelingen på hovedkontoret. Til vanlig, studerer jeg til en mastergrad i Eiendom ved NMBU Ås. Selve linjen er en av fem grunnpilarer for det gamle NLH.

I sommer får jeg muligheten til å jobbe med to svært interessante prosjekter. Det første blir å oppfylle statens føringer om etterbruk av Fornebu. Den gamle flyplassen rett utenfor Oslo har blitt en naturperle, og jeg får muligheten til å fradele strender, enger og skoger, for så å overføre disse til Miljødirektoratet. På disse områdene er det tinglyst rettigheter for allmenheten, og ved å gi disse områdene bort på toppen av dette, vil turområdene i Bærum være sikret for fremtidens generasjoner. Det er noe å rope hurra for!

Det er flotte naturområder på Fornebu. Bildet ble tatt på befaring av området.
Oppgave nummer to blir å jobbe med grunnerverv for Urbygningsprosjektet og Fellesprosjektet på Ås. Staten investerer hundrevis av millioner for å renovere Urbygningen og flere milliarder for å bygge den nye veterinærhøgskolen på Ås. I forbindelse med dette skal veien i området utbedres, og dette prosjektet skal derfor erverve eiendom fra privatpersoner og universitetet. Jeg får dermed muligheten til å sitte på andre siden av bordet fra universitetet som jeg går på og som har landets ledende kompetanse på akkurat dette feltet. Faglig sett er dette omtrent så spennende som en jordskiftstudent kan håpe på!


På tirsdag fikk jeg muligheten til å være med på en sykkeltur rundt Fornebu for å befare områdene jeg skal jobbe med i sommer. Jeg jobber med en jurist som er med på Iron Man og en økonom brenner for sykling, og da de spurte meg om jeg ville bli med nølte jeg ikke et sekund! Med en temperatur på over 20 grader og sol var det en knallbra arbeidsdag! Vi tok til og med en ispause underveisJ
Nok et bilde fra befaringen av Fornebu på sykkel

Mine arbeidsoppgaver, tur til Campus Ås og mye sosialt program for alle summer interns, gjør at jeg gleder meg til resten av sommeren!

- Fredrik Høgestøl
Avslutter mitt blogginnlegg med et panoramabilde tatt fra Urbygningen på Ås. For en utsikt!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar