Sider

tirsdag 14. august 2012

UU – Universell utforming i Statsbygg

Skrevet av: Celine Arild
Jeg heter Celine og studerer til sivilingeniør i Industriell Økonomi. I sommer jobber jeg i eiendomsavdelingen og har jeg fått i oppgave å lage statistikk over tiltak gjort ihht universell utforming (forkortes med “uu”).
Nå spør du deg sikkert; hva i all verden er dette? Vel, universell utforming handler om å inkludere alle i samfunnet. Tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonsevne er helt sentralt. Alle skal kunne benytte seg av et offentlig bygg, enten man sitter i rullestol, er svaksynt eller har nedsatt hørsel.
Sjefen er så fokusert på universell utforming at hun har hengt forkortelsen opp på veggen

For at dette skal fungere i praksis, må man tenke svært detaljert når man skal bygge eller utbedre et bygg. Her er noen eksempler på nettopp dette:
1.       Trapp i uteareal skal ha jevn stigning og lik høyde på trappetrinn.
2.       Byggverk skal ha planløsning som gjør det lett å orientere seg. (Her tror jeg mange kjøpesentre faller utenfor.)
3.       Gulv og vegg på WC skal ha synlig fargekontrast. (Hvor ofte har du ikke gått inn på et helt hvitt toalett?)
4.       Åpningskraft på manuelle dører skal være maks 20N, tilsvarende ca. 2kg. (Tror aldri jeg har åpnet en så lett dør..)
5.       Dørterskelen skal være maks 25mm.
6.       Stikkontakter skal monteres minimum 0,5m fra et hjørne (slik at man får plass til rullestol).
7.       I heis skal håndlist monteres på minst én vegg.
8.       Håndlist må være 0,9m over gulv.
Dette høres kanskje rart ut for de som ikke har noen form for handicap. At en såpedispenser skal ha ulik farge i forhold til veggen den er montert på, er noe de færreste av oss tenker over. Men for svaksynte personer er dette helt essensielt.

Det fantastiske med min sommerjobb ikke bare selve “Statsbygg-opplevelsen,” men også at jeg har blitt mer bevisst på at det finnes mange mennesker som er helt avhengige av disse små detaljene. Før jeg begynte å jobbe i Statsbygg visste jeg knapt hva universell utforming var. Men nå som jeg har jobbet med dette i snart 5 uker, forstår jeg hvor viktig dette faktisk er.  Universell utforming er nødvendig for noen, men bra for alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar