Sider

onsdag 1. august 2012

Detektivarbeid i Eidsvollsbygningen

Skrevet av: Izabela Chlewicka

Jeg har aldri tenkt at jeg skulle jobbe som en detektiv. Eidsvollsbygningen.. Kjeller.. Kamera i hånden og leting etter de siste historiske sporene som er igjen, før gulvet blir dekket med betong, helt nye vegger og pen malt himling dekker alle spor. De siste viktige bildene som dokumenterer det som var før, og nå blir borte for alltid. Det er ikke bare synlige spor som rester av puss hengende på siv som var festet til himling, skråkuttede takbjelker som vitner om gammel trappeganger eller rester av vegger skjult dypt i jorda. Det er også noe immaterielt.. Der nede i kjelleren var hjertet av huset, som pumpet livet gjennom hemmelige korridorer til de innerste gemakker i bygningen. Eidsvollsbygningen i sin praktperiode var som en levende organisme. I kjelleren var et kjøkken hvor maten til eiere og gjester ble forberedt. Der var også husholderskens- og tjenerkammer, vinkjeller, hvelvkjellere for mat oppbevaring, spiskammer etc. Der bodde og arbeidet mennesker med sine hemmelige matoppskrifter, rare vaner og tallrike historier. Hvordan kan man søke å bevare både de materielle og immaterielle verdier i dette huset hvor noe er blitt revet, dekket til, ombygget, fornyet, skjult eller delvis bevart etter tidligere restaurerings arbeider? Hvordan rekonstruerer man på beste måten huset, hvor historiske spor er dels visket ut, og i hvilken grad man kan søke kompromiss?


Utvendig restaureringsarbeid




Bilde av kjelleren. I første plan: fundamenter til vest- og sydvegg avBrønnrom samt
med hellelegging. I andre plan: nye installasjoner og betonggulv.


Jeg, Izabela Chlewicka, kommer opprinnelig fra Polen og har studert Kulturminnevern i hjemlandet mitt. Jeg var også stipendiat på Gotland University i Sverige hvor jeg har tatt en del i Bygningsvernprogrammet. Under mine studier var jeg mest interessert i trearkitektur, selv om det i Polen er mest murbygninger (og kanskje derfor var det så spennende for meg).


Illustrasjonsbilder fra innsiden av Eidsvollbygningen (kilde: Statsbygg.no)

 Jeg var så heldig å være Summer Intern denne sommeren i Statsbygg. Her fikk jeg oppgaven med å utføre dokumentasjon av kjelleren i Eidsvollsbygningen, for å samle informasjon angående restaureringsarbeid som pågår i forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014. Kjelleren i Eidsvollsbygningen har i den siste tiden vært den mest spennende delen av huset. Den var aldri før åpent for publikum og de siste arkeologiske og bygningstekniske undersøkelser kaster helt nytt lys over bygningens historie. Tiden løper, byggearbeid fortsetter og de historiske sporene må bli dokumentert på riktig måte for senere å bli eksponert og gjort tilgjengelig for publikum. Derfor er også fotografisk dokumentasjon så viktig. Men hovedoppgaven min er å gå gjennom all dokumentasjon som var gjort angående kjelleren i Eidsvollsbygningen. Dette innebærer arkeologiske undersøkelser, dokumentasjon av himling, rapporter, arkitektoniske tegninger, notater fra møter av forskjellige arbeidsgrupper, bestemmelser etc. Resultatet skal jeg oppsummere i et dokument, hvor valget av restaurerings- og rekonstruksjonsmåter blir dokumentert.

Slik ser bygget ut på utsiden nå

Det er veldig spennende for meg å bli kjent med norsk historie og arkitektur på denne måten. Det er også morsomt å lese dokumentasjon på et helt annet språk, og sammenligne nomenklatur med faguttrykk fra sitt eget land. Å skrive dokumentasjon er en ting, men jeg er også veldig spent på hvordan bygningen vil bli seende ut i 2014, og hvordan publikum vil reagere.


Izabela på sommerferie med Anker:)


1 kommentar:

  1. Jeg skriver semesteroppgave om Eidsvollsbygningen. (Student ved Vea, Statens fagskole for gartnere) Det nevnes en rapport som skal skrives. Er den skrevet, og er den tilgjengelig for folk flest?

    SvarSlett