Sider

tirsdag 13. august 2013

Summer Intern i IKT System

Skrevet av: Vilde Jørgensen Opsal, Summer Intern IKT System

Jeg studerer til en bachelorgrad i Symbolic Systems ved Stanford University. På norsk oversettes det til symbolske systemer, men det er ikke av tittelen så lett å skjønne hva det går ut på. Det er en interdisiplinær grad som trekker tematikk og fag fra felt som IT, psykologi, kognitiv vitenskap, nevrovitenskap og filosofi. Den er veldig fleksibel, og du får som student mulighet til stort sett å designe din egen grad innenfor de feltene du er interessert i. Selv har jeg holdt meg hovdesaklig i skillet mellom IT og psykologi/nevrovitenskap. For mange som selv ikke er involvert i feltet sier ikke dette så veldig mye mer enn symbolske systemer gjør, men jeg har heldigvis snublet over noen enklere måter å forklare det på. En av dem er folk og teknologi, etter forslag fra en av de andre sommerpraktikantene her i Statsbygg. En annen er beslutningsvitenskap i teori og praksis – eventuelt beslutningsvitenskap i teori og forskning. Den siste endringen er for å unngå den rimelig vanlige misforståelsen om at jeg driver med livsstilsveiledning og coaching. Jeg er altså ikke en IT-Jan Thomas, men en ganske rendyrket akademiker.



I sommer har jeg jobbet med en rapport om brukervennlighet og interaksjonsdesign i Statsbyggs IT-systemer. I den anledning har jeg skrevet et sammendrag av hvilke retningslinjer og teorier som finnes i forskningen; laget en standard for hvordan brukervennlighet skal tas vare på i kravspesifikasjonen (oppskriften/bestillingen) til nye IT-systemer; laget en brukerveiledning for hvordan man skal bruke brukertesting i utviklingsprosesser; og evaluert det nye intranettet – Statsbyggportalen – med hensyn til brukervennlighet og interaksjonsdesign. Det har vært en veldig spennende sommer, og jeg har fått anledning til å jobbe og tenke på veldig nye måter for å løse oppgaven.

Alt i alt har det vært veldig lærerikt å jobbe i Statsbygg i sommer. Før jeg fikk dette Summer Internshipet tenkte jeg ikke engang at brukervennlighet og interaksjonsdesign var noe jeg kunne jobbe med, men nå ser jeg det som en sannsynlig del av min fremtidige karriere. (I den anledning må jeg sende en stor takk til lederen min Ivar). I tillegg har jeg satt veldig stor pris på måten det har vært lagt opp til at jeg skulle jobbe i sommer. Jeg har fått veldig frie tøyler og har fått lov til å finne ut av mange valg og problemstillinger på egen hånd – særlig har jeg kjent på forskjellen mellom skoleoppgaver hvor alt er avklart og lagt til rette og IT-systemer i et virkelig firma med veldig komplisert og mangfoldig sammensetning av brukerbehov, ansatte og fagfelt. I begynnelsen virket dette ganske skummelt, men jeg har endt opp med å lære mange fler og nyttige ting enn jeg ville gjort ellers. Summer Internship i Statsbygg anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar