Sider

onsdag 27. juni 2012

Byggkvinnen i Byggherreavdelingen

Skrevet av: Anette Kleppestø
Mitt navn er Anette Kleppestø og jeg er en førsteklasses byggstudent fra NTNU! (ja, jeg har nettopp kommet meg gjennom det første året på universitetet). I år har jeg vært så heldig å få jobbe i Statsbygg i avdelingen «Prosjekt nytt nasjonalmuseum» som har kontorer sentralt plassert i Oslo sentrum, på Victoria Terrasse. Nå skal jeg fortelle litt om min førte uke på jobb og hvordan det er å være Summer Intern her i Statsbygg.



Den første uken på jobb har vært både utfordrende, morsom, hyggelig, spennende og lærerik på én gang! Jeg har fått min første smakebit på det arbeidslivet som kan vente meg om et par år. Jeg har truffet hyggelige kollegaer, møtt andre ”internshippere”, hatt dataproblemer, drukket en del kaffe, svettet meg gjennom mine første arbeidsoppgaver, følt mestring, lært mye nytt, vært på omvisning på operaen og mye mer!

 Helt fra dag én, har jeg blitt møtt av hyggelige og positive kollegaer, særlig alt-mulig-damen Hedvig tok i mot meg med åpne armer. Da det viste seg at dataproblemene skulle stå i kø  for meg de første dagene, brettet hun opp armene og ga jernet for å få meg på fote igjen, selv i en ellers så hektisk hverdag! Dette satte jeg stor pris på. Selv om ikke pcen ønsket meg særlig velkommen i starten, gjorde i hvert fall kollegaene det!  


Illustrasjon av det nye Nasjonalmuseet (Statsbygg.no)


Her på Victoria terrasse deler jeg kontor med de to kjekke karene Lars Erik og Karl Kristian. Sistnevnte er min herre og mester, en real BIM-guru som jeg får lov å kalle sjef. Ja, jeg har kanskje glemt å fortelle at det er BIM som står på programmet som mine arbeidsoppgaver denne sommeren. BIM står for Building Information Modeling eller Bygningsinformasjonsmodellering som det så fint heter på norsk. Dette er en ny og moderne ”teknologi” hvor man benytter seg av 3D-modellering som et nytt verktøy i byggeprosessen. Denne modelleringen skal lette arbeidet og hjelpe til med å finne feil og unøyaktigheter på et tidligere stadium i byggefasen. For eksempel kan man rimelig greit se at et ventilasjonsrør går gjennom en dør eller om en trapp stopper i taket ved hjelp av å se på en 3D -modell, noe som ikke alltid er like lett å finne ut av ved kun å studere tegninger med beskrivelser, slik det ble gjort tidligere.

Illustrasjon av det nye Nasjonalmuseet (Statsbygg.no)
 
Illustrasjon av det nye Nasjonalmuseet (Statsbygg.no)

Datamaskinen har altså gått fra å være min uvenn til å bli min følgesvenn disse dagene, da mine arbeidsoppgaver for det meste foregår på det digitale plan; jeg lager regler og utfører kollisjonskontroller i tillegg til å sjekke krav til universell utforming.  

Jeg føler meg veldig privilegert og synes det er gøy å få lov til å prøve meg i arbeidslivet med en så spennende sommerjobb!  Internship-programmet imponerer, særlig med at det er lagt opp mange felles aktiviteter og utflukter for oss studenter. Jeg har allerede funnet meg godt til rette og blitt bedre venn med pcen, så ja, la sommeren komme (men vent gjerne med det fine været til midten av juli, da jeg også har ferie)!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar